Kirjoitettu
Mitä sparraava tilitoimisto tarkoittaa?

Jos olet sitä mieltä, että tilitoimiston päätoiminen tehtävä on jaotella kuitit mikä millekin tilille, tämä blogi voi olla raskasta luettavaa. Toki tämä blogi voi myös avata silmiä siinä tapauksessa. Tässä kirjoituksessa avaan tarkemmin, mitä tarkoittaa sparraava tilitoimisto ja mitä ihmeen hyötyä tilitoimiston asiakkaalle tuo tuollainen outo muotisana oikeasti tuo.

Mitä sparraus tarkoittaa?

Tässä tapauksessa, sparraus ja sparraaminen ei tarkoita takalistoon potkimista rautakärkisillä kengillä tai piiskaamista kuvitteellisella vitsalla. Sparraaminen ei myöskään tarkoita sitä, että vedetään ylimalkaiset fistbumpit ja heitellään sellaisia "hyvä sä" - mantroja.

Meillä sparraus tarkoittaa, että sovitaan yhdessä tulevaisuuteen realistisia tavoitteita ja tarvittaessa, esimerkiksi datan kertomana, löydetään lisää kipukohtia joihin puututaan. Näitä tavoitteita ja niiden toteutumisia sitten seurataan ja palastellaan säännöllisesti.

Meillä sparraus voi myös tarkoittaa, ettei tavoitella jotain tiettyä liikevaihtoa - se voi olla myös muiden taitojen kehittämistä ja sitä kautta parannetun tuloksen tekemistä. Kun yrittäjän itsensä osaaminen esimerkiksi myynnin johtamisesta paranee, ulkoisen avun tarve vähenee tai muuttuu. Yhtä kaikki, lopputulemana työ on tehokkaampaa ja kulurakenne pienenee. Ulkoistamiset voivat muuttua enemmän esimerkiksi strategisiksi kumppanuuksiksi.

Jokainen voi itse miettiä, kumpi on helpompi ja nopeampi tapa saada euroja viivan alle; kasvattaa myyntiä vai tehostaa olemassa olevaa tuottavammaksi?

Mitä voidaan sparrata?

Käytännössä moderni tilitoimisto on niin hyvin verkostoitunut, että kumppanuuksia pitäisi löytyä alalta kuin alalta. Kaikkea tilitoimiston ei tarvitse, eikä edes kannata osata itse, sillä suutari pysyköön lestissään. Mutta jos tilitoimisto ei voi tarjota verotukseen tai yrittäjyyteen liittyviä sparrauksia, miettisin kaksi kertaa, voisinko saada jostain rahoilleni parempaa vastinetta.

Liiketoiminnan kehittämisen alle voidaan toki ympätä oikeastaan mitä vain, mutta pääsääntöisesti sparraus liittyy yrittäjän omaan osaamiseen ja yrityksen kehittämiseen. Meillä sparraukseen voisi kuulua mm:

  • Talousosaamisen kehittäminen ja yrityksen johtaminen datan avulla
  • Myyntitaitojen ja myyntiprosessien kehittäminen
  • HR-osaaminen
  • Yrittäjyyteen ja yrittämiseen liittyvät sparraukset
  • Verotukseen liittyvät sparraukset

Edellä mainitut ovat vain pieni osa esimerkkejä. Riippuen tilitoimiston omasta osaamisesta ja kumppaniverkostosta, taivas on käytännössä rajana.


sparraava tilitoimisto

Meillä sparraus tarkoittaa, että sovitaan yhdessä tulevaisuuteen realistisia tavoitteita


Miten sparraus tapahtuu?

Meillä sparraus ei ole mikään mystinen spiritismi-istunto tai kaikille kiusallinen ylienergisen käsienheiluttelijan monologi, vaan aidosti yhdessä sovittujen kipukohtien pohjalta tapahtuva keskustelutilaisuus. Toki ohjakset on meillä, mutta matkan tekee sparrattava.

Ei ole luonnotonta tai mahdotonta, että sparrattavia asioita on useampia. Voi hyvin olla, että liiketoiminnan kehitys ja HR-muutokset ovat pitkän tähtäimen asioita, joita ei tarvitse joka kuukausi vatvoa ja samaan aikaan myyntiprosessin muutos osana liiketoiminnan kehitystä vaatii paljon läpikäyntiä esimerkiksi datan muodossa.

Miksi sparrata?

Miksi ei? Kaksi päätä ajattelee aina tehokkaammin kuin yksi. Omalle työlle tulee helposti sokeaksi ja myös liian kriittiseksi. Omaa työtä ja ajatuksia on vaikea haastaa. Toisin sanoen, sparraaja toimii ikään kuin terapeuttina ja valmentajana, joka kiinnittää huomiota onnistumisiin ja siihen, miksi onnistuttiin. Mitä tehtiin oikein? Mitä sanoo data?

Hyvä sparraaja uskaltaa myös tuoda epäonnistumiset esille. Mikä ei toiminut ja mitä olisi voitu tehdä paremmin. Hyvän sparraajan avulla ei koskaan häviä - hyvän sparraajan avulla joko voittaa tai oppii.

Miksi tilitoimisto sparrauskumppaniksi?

Lyhyt ja tylsä vastaus: koska data ja tiivis asiakassuhde jo valmiiksi.

Pidempi vastaus:

Tämän päivän reaaliaikainen ja tarkka taloushallinto sekä käytössä oleva data vapauttaa aikaa manuaalisesta työstä kehittävämpään työhön. Data ei myöskään valehtele, eikä se perustu minkäänlaiseen mutu-tuntumaan. Edellisen kauden tuloslaskelma on jo vanhaa dataa. Se myös antaa helposti liian ruusuisen tai liian synkän kuvan yrityksen tilanteesta ja tärkeitä mittareita sekä ennusteita jää hyödyntämättä.

Yhtä kaikki, tilitoimisto istuu tämän datan päällä. Aktiivinen ja asiakaslähtöinen tilitoimisto myös hyödyntää tätä dataa asiakkaan hyväksi. Äkkiseltään voisi kuvitella, osaako tilitoimisto sparrauksen. Miksipä ei? Ajat muuttuvat ja ala kehittyy. Taloushallintoliitto tekee hyvää työtä sen eteen, että tilitoimisto ei ole vain pakollinen paha ja kuittien käsittelijä vaan tilitoimisto on yksi menestyksen avaimista ja menestystekijöistä.


Sparraus on kaikille win-win - tilanne. Miksi tilitoimiston kannattaisi luopua hyvästä asiakkuudesta ja miksi asiakkaan kannattaisi luopua sellaisesta, joka kehittää yrittäjän osaamista ja liiketoimintaa?

Muista siis vaatia sparrausta omalta tilitoimistoltasi - meillä se sisältyy uusien asiakkaiden tarjoukseen ja kirjanpidon hintaan!

Lisää luettavaa sinulle

Mikäli tämä kirjoitus oli mielestäsi kiinnostava, sinua voisi kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukset samasta aihepiiristä:

Talouspäällikkö voi olla järkevää ostaa ulkoistettuna palveluna. Blogissa avataan syitä, miksi ja milloin niin kannattaa tehdä.
Toiminimi kannattaa muuttaa osakeyhtiöksi tietyin edellytyksin. Tässä kirjoituksessa avataan syitä ja pohditaan, milloin on järkevää muuttaa toiminimi osakeyhtiöksi