Kirjoitettu
Asiakaslähtöinen tilitoimisto

Asiakaslähtöisyys. Tuo muotisana, jota viljelevät kaikki. Kukapa ei haluaisi olla asiakaslähtöinen ja palveleva? Miksi kukaan mainostaisi tarjoavansa huonoa palvelua, heikkoa laatua ja ajattelevansa vieläpä kaiken lisäksi vain itseään?

Mutta niin kauan, kuin ei ole tekoja, on vain sanoja. Miten sitten kiinnittää huomiota, kuka on asiakaslähtöinen ja kuka ei? Yksi hyvä mittari heti kärkeen, on yrityksen myyntiprosessi, eli toisin päin ilmaistuna, asiakkaan ostoprosessi. Vastataanko tarjouspyyntöön riittävän ripeästi? Ohjataanko minua alusta loppuun? Tiedänkö, mitä ja milloin seuraavaksi tapahtuu?

Tässä blogissa käsittelen muutamia asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, asiakaslähtöisyyden kannalta.

Toimintatavat ja ohjelmat tukevat etätyötä

Covid-19 koronaviruspandemia on lisännyt maailmanlaajuisesti etätyötä ja vauhdittanut vääjäämätöntä aika- ja paikkariippumatonta työntekoa. Olisi perin mälsää joutua (erittäin turhan stepin takia, huom!) kulkemaan fyysisesti johonkin paikkaan, tiettynä aikana, käsittelemään esimerkiksi paperisia laskuja. Tai keskeyttää työnteko vaikkapa mökiltä, jotta voi käydä toimistolla tulostamassa sopimuspaperia allekirjoitettavaksi.

Tokihan kyse ei vain ole paperisten kuittien toimittamisesta tai paperilaskujen pyörittämisestä. Kyse on myös mm. tietoturvasta. Onko sopimuspaperit, kuitit ja koko yrityksen historia tilitoimiston kaapissa vai onko ne esimerkiksi vahvan tunnistautumisen takana sähköisessä arkistossa?

Kyse on datasta ylipäätään. Pääsetkö sinä juuri silloin, kun tarvitset, käsiksi yrityksesi reaaliaikaisiin raportteihin? Tarvitsetko laskutuksen luontiin vain selaimen vai tietyn koneen tietyssä verkossa?

Pieniä, mutta niin suuria ja asiakaslähtöisiä asioita.

Proaktiivinen tilitoimisto

Saatko palvelua silloin, kun pyydät vai saatko palvelua ennen kuin sinun tarvitsee pyytää? Siinä on vissi ero. Tarvitseeko sinun odottaa vastausta ja pahimmillaan muistuttaa, vai saatko vastauksen heti tai saman päivän aikana? Siinäkin on iso ero.

Proaktiivisuus, ainakin meillä, tarkoittaa sitä, että ei esimerkiksi odotella kirjanpitoaineistoa viime tinkaan, vaan hyvissä ajoin muistutellaan, että onhan alv-kauden kaikki tositteet muistettu kuvata ja laskutus hoidettu. Samalla kysellään muutoin kuulumisia.

Ei ole kovin harvinaista, että kiireinen yrittäjä ei yksinkertaisesti aina muista tiettyjä kirjanpitolain asettamia määräpäiviä.

Tarjotaanko sinulle aktiivisesti lisäarvoa tuottavia palveluita? On ihan totta, että asiakas ei aina välttämättä edes tiedä tarvitsevansa tuotetta tai palvelua, mitä hänelle tarjotaan. Kun asiakkaan liiketoiminta, tavat ja rutiinit tunnetaan hyvin, proaktiivisen tilitoimiston on helppo tarjota asiakasta aidosti palvelevia lisäpalveluita.

Kuten mitä? Otetaan maailman yksinkertaisin esimerkki. Käytännössä ihan mitä vaan, mikä automatisoi rutiinitöitä ja vapauttaa aikaa tuottavampaan työhön ja samalla minimoi inhimillisten virheiden määrää.

Mittarit ja data ovat reaaliajassa

Otsikon jälkeen voisi lisätä vielä ajatusviivan - ja ylipäätään mittareita ja dataa tarjotaan! Tätä on vaikeaa olla korostamatta liikaa. Nopeasti muuttuvassa maailmassa sekä koti- ja ulkomaan markkinoilla kuukausia vanhalla datalla ei yksinkertaisesti pysty tekemään dataan pohjautuvia päätöksiä tulevasta.

Aina ei yrittäjäkään ole ihan perillä yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Se voi olla ollut mittareiden mukaan punaisella jo viikkoja, eikä kausittainen tuloslaskelma välttämättä avaudu yrittäjälle ilman graafisia pylpyröitä ja punaisella huutavia käyriä.

Mitä enemmän voidaan hyödyntää dataa ja ennusteita eri lähteistä, sitä tarkempi kuva yrityksen taloudellisesta tilanteesta kausivaihteluineen saadaan. Köykäinen kassavirtaennuste ei vielä tarjoa riittävän laajaa kuvaa kokonaistilanteesta. Riittävän datan pohjalta saadaan myös riittävän tarkat raportit.

Mihin mittareita tarvitaan?

Otetaan tällainen nopea off-topic - käsittely mittareiden tarpeellisuudesta;

  • Investoinnin ajoittaminen - Onko varaa investoida
  • Palkat - Onko otettu huomioon, että kassa riittää palkkapäivänä
    • Mittareiden avulla voidaan esimerkiksi hyvissä ajoin rahoittaa tietty ja tarvittava määrä myyntilaskuista
  • Rahoituksen järjestäminen
    • Laadukas data ja raportit parantavat yrityksen taloudellisia lukuja ja rahoitus voi olla edullisempaa - ja ylipäätään mahdollista
  • Kustannusten seuranta
    • Mikä tuottaa ja mikä ei. Arvailu sen perusteella, kuinka paljon minnekin laitetaan myyntilaskuja, ei kerro vielä mitään.

Sanat ovat sanoja, jotka realisoituvat vasta, kun olisi aika lunastaa lupaukset ja toimia.

Voit testata meidän myyntiprosessin, eli minkälainen on juuri sinun ostokokemuksesi. Pyydä meiltä tarjous tilitoimistopalveluista!

Lisää luettavaa sinulle

Mikäli tämä kirjoitus oli mielestäsi kiinnostava, sinua voisi kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukset samasta aihepiiristä:

Tässä blogissa käsitellään tilitoimiston hinnoittelua ja mistä hinnoittelu muodostuu.
Blogissa käydään läpi asioita, mitä tilitoimiston valinnassa on syytä ottaa huomioon, jotta yritys löytää tarpeisiinsa sopivan tilitoimiston.